Angstaanjagende reclamespotjes: schrikeffect of geen effect?

Campagnes om mensen gezondere of slimmere keuzes te laten maken, zitten vaak vol afschrikwekkende woorden én beelden. Afzichtelijke foto’s van de longen van rokers, slow-motion filmpjes van autobotsingen, een ei als metafoor voor drugsgebruik: makers van dit soort campagnes hopen dat het mensen afschrikt om te roken, roekeloos te rijden of drugs te gebruiken. Lijkt het niet te helpen? Dan de volgende keer nog maar wat meer dood en verderf in de campagne. En dat terwijl onderzoek aantoont dat angstaanjagende boodschappen doorgaans helemaal zo effectief niet zijn.

Voor KIJK dook ik in 2015 in de wereld van het onderzoek naar fear appeals, zoals die angstaanjagende boodschappen in wetenschapswereld genoemd wordt. Hieronder een paar voorbeelden. Zoals een reclamespotje van de Nieuw Zeelandse overheid, die er erg op gebrand is om achteloze weggebruikers de ogen te openen met ‘Dit-kan-er-gebeuren-als-je-roekeloos-rijdt’-boodschappen.

En hoe dat zit met dat ei dat vergeleken wordt met het brein van een drugsgebruiker? Dat zie je in deze klassieker op het gebied van fear appeals:

About the author